עמית איילון
Amit Ayalon
amitayalon36@gmail.com
@amitayalonn
בום הרמוניה וטראח
ספר המציג את חייו ויצירתו של המוסיקאי צ׳רלי מגירה. ״זה התחיל בבום והסתיים בטראח ובאמצע הייתה הרמוניה יפהפייה״. כך סיכמה מיכל קהן את תשע שנות הזוגיות שלה עם גבי אבודרהם, או בשם הבמה שלו - צ'רלי מגירה. ככל שנכנסתי למעמקי יצירתו ואישיותו של גבי/צ׳רלי, כך ראיתי בתיאורה של מיכל משהו רחב יותר ממערכת היחסים שלהם. או במילים אחרות, חשבתי שאולי כמו אותה מערכת יחסים שהיתה - בום הרמוניה וטראח, כך גם ניתן לתאר את כל חייו; הכישרון שלא ניתן היה להתעלם ממנו, הירידה לפרטים הקטנים, היחס הדקדקני לכתיבת שיריו, הדגש שנתן להופעה החיצונית שלו כמו גם לעיצוב עטיפות אלבומיו. היותו איש פילוסופיה שלא בהכרח הרבה במילים או בתקשורת יומיומית, כמו גם מותו הטרגי והסימבולי, כשהתאבד בעוד המגבר דולק והוא באמצע קיפול הכביסה. כל אלה הרכיבו את חייו הצבעוניים של צ'רלי מגירה. במהלך העבודה על הספר, נחשפו בפניי חייו המורכבים שהיו עמוסים ברגעים כמעט קולנועיים של רומנטיקה, הופעות חצי איזוטריות וחצי מבשרות בשורה ממכרת, יחד עם משמרות בוקר במטבחים של מסעדות שונות בתל אביב/ברלין, בהן עבד מרבית מחייו. הדרך הלינארית, הכרונולוגית, להציג את תולדות חייו של צ׳רלי, נראתה לי פחות מתאימה: כשאביו שלח אותו ללמוד ספרות אצל הדוד מאמריקה אחרי הצבא, הוא קנה בכל הכסף שניתן לו גיטרה חדשה. בשירותו הצבאי הוא לא הסכים להחזיק נשק, גם כשהדבר לא היה אופנתי כלל. אדם שהליכה בתלם היא לא בדיוק דרכו. כמו הדמות שהספר עוסק בה, כך בחרתי להתחקות אחר חייו – החל מה"בום" של הדמות שהיה ויצירתו הבועטת, דרך ה"הרמוניה היפהפייה" שהיתה מנגינת חייו, ועד ל"טראח" שבמותו הטראגי והפתאומי. אני מזמין את הקוראים לצאת איתי בעקבות מסע חייו ויצירתו של צ'רלי מגירה, ולהתבונן ב"פרגמנטים רוקנרוליים" של מי שהיה, על היופי עוצר הנשימה, ועל התהומות הנפשיים בהם היה שרוי. מסע שטוף שאלות על הצלחה, הגשמה והכרה, על גבולותיהם של החיים ועל היצירה המקדשת גם משמרות בוקר במטבח.